Sitran tutkija, Ph.D., Dos. Timo Hämäläinen piti Filosofisen Kokoomuksen jäsentilaisuudessa asiantuntijaluennon aiheesta Kompleksinen maailma ja hallinnan kriisi – Miten rakentaa kestävämpää yhteiskuntaa?

Suuret muutokset ihmiskunnan siirryttyä keräily-yhteiskunnista maanviljelyyn ja teollistumiseen ovat haastaneet niin ihmisyksilöitä kuin ihmiskuntaa kehittämään yhteiskuntien toimintoja vastaamaan muutosten myötä syntyneisiin ongelmiin.

Kiihtyvällä nopeudella tapahtuvat muutokset ja mullistukset eri aloilla näyttävät muodostuneen suoranaisiksi uhkiksi olemassaolollemme. Niin pienet kuin kaikkein viheliäisimmätkin ongelmat kietoutuvat monimutkaiseksi vyyhdiksi, jonka edessä ei yksilöillä, yhteiskunnan hallintomekanismeilla eikä globaalilla maailmanjärjestykselläkään näytä olevan riittäviä ratkaisuja. Yksilöiden tasolla voidaan havaita erityisesti mielenterveyden ongelmien kasvua. Yhteiskunnat ajautuvat törmäyskursseille, josta seuraa terrorismia ja sotia.

Kestävän yhteiskunnan ja hyvän elämän perusteet riippuvat kyvystä sopeutua vallitseviin oloihin. Mitä paremmin ihmiset ja hallinto tunnistavat ja ymmärtävät esiin nousevia ongelmia sekä niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä, sitä suuremmaksi kasvaa ratkaisujen ja niissä tarvittavien keinojen valikoima.

Timo Hämäläisen esitys kokosi laajasti yhteen tietoa ja malleja mm. kybernetiikan, systeemi- ja aivotutkimuksen aloilta. Tasapainoinen ja kestävä yhteiskunta on mahdollinen – ainakin teoriassa. Nähtäväksi jää missä määrin ihmiset itse, päättäjät ja muut toimijat tulevat hyödyntämään tutkimukseen koottua tietoa.

Teksti: Sauli Solhagen

Lisämateriaalia esitykseen: