Jarno Limnéll kevätkokouksen vieraana

Elämme outoja, epävarmoja ja myös pelottavia aikoja. Olimme etuoikeutettuja saadessamme juuri oikeaan aikaan kevätkokousvieraaksemme yhden maamme parhaimmista kyberturvallisuuden asiantuntijoista, kaupunginvaltuutetun Jarno Limnéllin. Limnéll on sotatieteistä väitellyt Aalto-yliopiston kyberturvallisuuden työelämäprofessori. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on todellisuutta ja meidän kaikkien on jollain tapaa siihen suhtauduttava.

Myös muut viimeaikaiset yhdistyksemme vieraat ovat kuin kohtalon oikusta pohjustaneet ajatuksiamme maailmasta, jossa juuri nyt elämme. Kurditaustainen Seida Sohrabi avasi joulukuun tilaisuudessa taustaa ongelmavyyhdille, jolla Turkin presidentti paraikaa kiristää Natoon pyrkiviä Ruotsia ja Suomea. Tutkija Timo Hämäläisen kuvaamat viheliäiset ongelmat ja monimutkaisen yhteiskunnan haasteet sopivat niin ikään viimeaikaiseen tematiikkaan.

”Tunteet voittavat faktat”

Keskeinen sodankäyntiin liittyvä osa-alue on informaatio- ja hybridivaikuttaminen. Ihmiset eivät ainoastaan toimi rationaalisesti parhaan saatavilla olevan tiedon perusteella, vaan tunteet hyppäävät jossain kohdin rattaissa ajurin paikalle. Venäjän ja Ukrainan sodassa on presidentti Zelenskyillä ylivoimainen viestinnällinen ote Putiniin nähden. Paitsi, että näemme uutiskuvaa Venäjän tuhotöistä Ukrainassa, myös ihmisten tunteet ja halu asettua heikomman puolelle ovat saaneet koko läntisen maailman kääntymään Venäjää vastaan. Sota menee aina ihon alle ja synnyttää voimakasta hämmennystä ja pelkoa. Limnéllin sanoin tunteet voittavat faktat.

Venäjällä ei puolestaan ole tarjota puolueettomien tahojen kautta välittyvää tietoa, vaan ainoastaan valtion viranomaisten sensuroimaa sotapropagandaa. Sodasta puhuminen ja valtiolle epäedullisen tiedon levittäminen on vastoin lakia ja hengenvaarallista. Toisaalta moni siellä luottaa valtion viestintään eikä koe tarvetta kyseenalaista virallisia kanavia pitkin jaettua informaatiota. Ukrainassa kansa toki saa myös osansa sotapropagandasta, mutta tosiasioiden välittyessä heille useiden eri kanavien kautta, on sen luotettavuus kuitenkin toisella tasolla venäläisiin verrattuna.

Nyt on meneillään suurin sotilaallinen eskalaatio sitten toisen maailmansodan. Kyse on puhtaasti tuhoamissodasta, jossa jo miljoonat ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa. Tuho ja kärsimys on kohdistunut ihmisten lisäksi eläimiin ja ympäristöön.

Turvallisuusympäristömme muuttui nopeasti

Suomi lähti verraten ripeästi selvittämään liittymistä Natoon. Turvallisuuspoliittisen selonteon tilaaminen eduskunnalle Nato-päätöksen pohjaksi oli historiallinen toimenpide. Tiedämme jo, mitä esteitä liittymisprosessillemme on kasautunut. Aikana, jolloin Naton viides artikla ei vielä tuo liittouman suojaa Suomen puolustukselle, on järkevää varautua itse pahimman varalle. Sen lisäksi, että tuemme yksimielisesti Ukrainaa sen puolustustaistelussa, meidän tulee huolehtia omasta kotivarastamme. Ohjeita riittävän elintarvike- ja hyödykevaraston kokoamiseksi on tarjolla.

Hybridivaikuttamisella pyritään aiheuttamaan mm. ristiriitoja maan sisällä ja herättämään epäluottamusta maan hallitukseen ja tiedotusvälineisiin. Sivistyneen maan kansalaisilla on osaamista arvioida tiedon lähteitä kriittisesti. Arjen rutiinit on hyvä säilyttää ja huolehtia kaikista läheisistä ketään unohtamatta. Tulee olla realisti ja kylmäpäinen. Ei hyssytellä eikä panikoida.

Yhtenäisesti tulevaisuuteen

Tärkeimmät opit nykyolosuhteisiin voidaan tiivistää seuraaviin. On oltava tahtoa puolustaa maataan ja pysyä yhtenäisenä. Siitä on nyttemmin sekä kansakuntamme että eduskunta antanut mallia. Limnéll siteerasi marsalkka Mannerheimiä korostaessaan, että eripuraisuus omissa joukoissa iskee tuhoisammin kuin vihollisen miekka.

Liittymisasiakirjat Natoon on tätä kirjoitettaessa lähetetty, mutta toistaiseksi emme ole vielä täydessä Naton suojelussa. Lopuksi on huomioitava kaikkein pahimpienkin skenaarioiden mahdollisuudet toteutua. Ainakin talouden ja elintarvikkeiden hintojen ja saatavuuden osalta meiltä jo vaaditaan sopeutumiskykyä muuttuneeseen tilanteeseen.

Kiitän lämpimästi Jarno Limnélliä yhdistyksellemme suomasta ajasta sekä ajatuksista. Toivon, että edellä kirjaamani muistiinpanot eivät liikaa poikkea alustajan esityksestä.

Sauli Solhagen

toukokuu 29, 2022