Vieraanamme kansanedustaja Tere Sammallahti

Filosofinen Kokoomus jatkoi syyskuun lopulla keskustelutilaisuuksien sarjaansa kansanedustaja Tere Sammallahden alustuksella. Oivalliseksi tilaisuuden pitopaikaksi osoittautui kierrätyskalusteilla kodikkaan persoonalliseksi sisustettu Lippulaivan uusi kirjasto.

Opiskelijapolitiikan merkitys matkalla valtakunnan politiikkaan

Henkilö sinisessä puvussa.

Tere Sammallahden poliittinen taival alkoi opiskelijapolitiikasta ja erilaisten vaiheiden jälkeen johti valtakunnan politiikkaan.

Illan keskustelut kattoivat laajan osan politiikan keskeisistä ajankohtaisista puheenaiheista. Tere aloitti kertomalla omasta tiestään politiikan pariin. Opiskelijapolitiikkaan lähtö herätti mielenkiinnon sekä kokemukset hyvin toimivista kokouskäytännöistä, joissa iso rooli oli tunnetuilla kokoomuspoliitikoilla Kimmo Sasilla ja Ben Zyskowiczilla. Amerikan vuosien ja hetkellisen epävarmuuden jälkeen syntyi päätös panostaa täysillä politiikkaan Kokoomuksen riveissä. Menestystä tulikin riittävästi pääsemiseksi mukaan sekä kunta-, alue- että valtakunnan politiikkaan.

Ydinalueina talous, työ, rakentaminen ja maanpuolustus

Tere Sammallahden omimmat alueet politiikassa liittyvät talouteen ja työmarkkinoihin sekä rakentamiseen. Reserviläistoiminta on myös lähellä sydäntä, joten ampuma-aselakien uudistaminen sekä vapaaehtoisen maanpuolustuksen yhteistyö puolustusvoimien kanssa ovat Teren to-do -listalla.

Eduskunnassa hän pystyy vaikuttamaan lakien valmisteluun jäsenenä sekä ympäristövaliokunnassa että työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa ja varajäsenenä liikenne- ja viestintävaliokunnassa.

Teren persoona ja toiminta niin sosiaalisessa mediassa kuin julkisuudessa herättää usein tunteita. Hän on eräänlainen keihäänkärki vasemmiston pyrkimyksille mustamaalata suomalaista konservatismia. Politiikka on julkisuuspeliä ja vahvana vastustajana eivät aina ole kyseenalaisia väitteitä esittävät muut politiikan toimijat, vaan lehdistö. Iso osa journalisteja hellii vasemmistopäättäjiä, kuten Marinin hallitusta, ja samalla pyrkii repimään rikki nykyistä oikeistohallitusta.

Oikeudenmukaisuus edellä myös politiikassa

Tere puuttuu myös monien politiikassa mukana olevien tai olleiden havaitsemaan ilmiöön lojaalisuudesta. Kun vasemmiston suunnalla tapahtuu jotain esimerkiksi julkisuuden kannalta ikävää kuten vaikkapa SDP:n puoluesihteerivalintaan liittyvä uutisointi, rientävät toverit hyvien joukkuepelaajien tavoin apuun tulipaloja sammuttamaan. Oikeistossa, niin valtakunnan politiikassa kuin paikallistasolla, pulaan joutuville ei tarjota kättä, vaan käännetään selkä. Kova kilpailu ja heikko yhteenkuuluvuuden tunne lienevät usein syynä puoluetoiminnasta erkaantumiseen ja haluttomuuteen ryhtyä vaikuttajaksi.

Tere tiedostaa ja tunnustaa myös tarpeen ryhtyä uudistamaan Kokoomuksen järjestötoiminnan rakenteita. Tähän on varmasti aihetta ja toivommekin kehitykselle myönteistä ilmapiiriä.

Ryhmä henkilöitä.

Terellä oli iloisia ja tyytyväisiä kuulijoita.

Teksti: Sauli Solhagen
Kuvat: Jaana Aalto-Setälä